Dump je allemansvriend

Een allemansvriend-missie is een van je grootste vijanden en toch heb jij hem waarschijnlijk ook.

Nu denk je misschien “hallo, ik heb een hele grote en belangrijke missie” en waarschijnlijk is dat óók waar.

Wanneer je een bescheiden ondernemer bent dan draait het in jouw bedrijf niet om jou, maar om de ander. Je wilt het voor die ander beter maken. Dat is waarom jij hier (op aarde) bent. Je hebt belangrijk werk te doen.

Ok, daar zijn we het allebei over eens!

Alleen… kijk nu ook eens naar hoe jij die missie in je marketing hebt vertaald. De meeste onderneemsters komen tot zoiets als: Ik help je van je hoofd naar je hart.

Of deze: Ik zet mijn klanten weer in zijn kracht.

Of in het licht.

Of wat dan ook.

Hele vage missies. Heel abstract en eigenlijk ook een inkoppertje. Want, hallo!, ik hoop dat je jouw klant in zijn kracht zet en hem niet zwakker maakt. Dat willen we toch allemaal?

Dus newsflash: iedere ondernemer wil dat zijn klant gelukkiger of gezonder is nadat hij met jou heeft gewerkt.

Er is geen enkele ondernemer die zegt: Als je met mij hebt gewerkt, dan voel je je zoveel slechter dan voordat je met mij in zee ging.

Deepdown is het dus zo dat onze missies allemaal hetzelfde zijn. We willen mensen helpen en gelukkige en gezondere klanten.

Een allemansvriend-missie is een missie die nietszeggend is en niemand voor het hoofd stoot. En dus ook niemand raakt.

Heb jij ook een allemansvriend-missie?

Met deze 3 tips is dat verleden tijd!

1. Do you want to be generally liked or deeply adored?

Ik weet het antwoord op deze vraag wel. Het tweede is absoluut wat ik wil.

Het is ook absoluut wat jij wil. Alleen blijven we vaak steken op het eerste deel, aardig gevonden willen worden door iedereen.

Een goede missie raakt. Een goede missie heeft naast voorstanders ook mensen die het er niet mee eens zijn, want jij staat ergens voor.

2. Maak het groter dan jezelf

Een missie heeft als doel om te kunnen aanhaken bij wat jij doet. Dit hoeft niet per se iets te zijn wat jij alleen hoeft te doen. Een mooi voorbeeld is Tony Chocolonely. Zij hebben als missie chocolade 100% slaafvrij te maken. Kunnen ze dat alleen? Nee. En dat hoeft ook niet. Wij kunnen ons daarbij aansluiten.

3. Wees specifiek

Verleidelijk is het dan toch weer om het vaag te houden om niemand voor het hoofd te stoten of om niemand uit te sluiten. 365 dagen succesvol heeft als missie om Nederland in 2025 het gelukkigste land van de wereld te laten zijn.

Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om iedereen op de wereld gelukkig te laten zijn, maar ‘beperken’ zich toch tot Nederland. Want ze zijn Nederlanders en daar ligt hun expertise.

Tony Chocolonely had er ook voor kunnen kiezen om heel de wereld slaafvrij te maken, maar zij zijn een chocoladeproducent. Dat is hun werkveld.

Dit zijn 2 grote bedrijven. Al zijn de jongens van 365 dagen succesvol ook maar met z’n tweeën begonnen, maar dat is alweer een tijd geleden. Er is ook nog een dame die ik een hele duidelijke missie vind hebben.

Amber van The Social Goodgirl heeft als missie om het instagramlandschap echter te maken met #echtinsta. Punt 1 zit hier ook in, je kunt het ermee eens zijn of niet. Het past goed bij punt 2, dit is een missie die groter is dan zijzelf. En dus ook bij dit derde punt: Ze had ook voor alle social media kunnen kiezen, maar Instagram is haar expertise.

Dus hup, gooi die allemansvriend-missie de deur uit en maak er eentje die ons laat verlangen naar samenwerken met jou!

Ik ben heel benieuwd naar je nieuw geformuleerde missie. Mail hem vooral aan mij.

Reacties

reacties