Kassa

Oh, wat voelde ik mij toch ongemakkelijk de afgelopen week. Ik voerde namelijk 2 testimonial-gesprekken en ik blijf het lastig vinden om

  1. Al die complimenten en resultaten te mogen ontvangen.
  2. Daar expres naar te vragen.

Als bescheiden ondernemer is dat een dingetje.

Tegelijkertijd is het zo mooi en ook goed om terug te horen wat het maken van een verhaal heeft betekend voor iemand.

Zelf weet ik dat natuurlijk wel, maar het is prachtig om de verwondering te zien en te horen bij mijn klanten. De waarde van je eigen verhaal, je brandstory, wordt van tevoren zwaar onderschat. Dat het ‘wel leuk’ is voor je marketing, maar niet ‘noodzakelijk’ om te hebben.

Het hardst gelachen heb ik om Pien. Pien is een echte vakspecialist en traint zorgprofessionals om kinderen met een taalontwikkelingsstoornis beter te begrijpen en te begeleiden.

Tijdens ons gesprek stel ik haar de vraag: “Wat waren de directe resultaten van onze samenwerking?”

“KASSA!!!!!!”

Met een grote grijns kijkt ze mij aan. Ja, het stroomt. Er komt genoeg geld binnen.

(Hiervoor leefde ze meer van factuur naar factuur. Als ze geluk had.)

Het verhaal raakt de mensen die het moet raken. En het helpt me ook zo om de juiste keuzes te maken. Om “NEE” te zeggen tegen de opdrachtgevers die niet goed voor mij zijn en dan ontstaat er meteen ruimte voor de juiste klanten.

Meestal vertel ik je er niet over, dat je brandstory ontwikkelen ook KASSA betekent. Het is namelijk een belofte die ik niet kan doen. Ik kan je niet meer omzet beloven, want dat is iets waar je zelf de juiste acties en keuzes voor moet maken.

Ik heb een hekel aan de loze kreten als “werk met mij en verdien €10.000,- per maand.”

Ik vind dat een kansloze belofte en ook een slechte motivatie.

Wij ondernemen immers om van betekenis te zijn in het leven van anderen.

Maar toch…

Als je het doet, doe het dan goed. En ga wel voor KASSA. Zeker als je kunt leren hoe dat moet met het meest persoonlijke wat er is: je eigen verhaal.

Reacties

reacties